Hår och smink

Många av frågorna hitills, och även innan frågestunden startade, har varit om hur jag fixar mitt hår och även hur jag går tillväga när jag sotar mina ögon. Så här kommer, som lovat, en liten demonstration på detta ;) Jag ska försöka förklara så gott det går.

Frågestunden fortsätter hur som helst, men när detta inlägget är färdigskrivet har ni iaf två svar :) pusspuss

Hår
Jag använder aldrig lock-tång då jag inte tycker att lockarna blir speciellt livfulla av det. Jag har spikrakt hår och vill ofta ge mitt hår lite självfall eller lockar, och det gör jag med hjälp av en platt-tång faktiskt. När jag var 11 år gammal fick jag lära mig hur man gör lockar med plattänger utav min kompis dåvarande frisör. Jag brukar göra som följande

1. Sätt upp håret i en klämma, och lämna underhåret hängandes. Se till att håret är snustort innan du börjar arbeta med plattången för bättre resultat.

2. Då plattången blivit varm tar du ett stycke hår (inte för mycket) och separer det från resten. För plattången till roten av håret, kläm åt och sedan rullar du plattången åt ett håll, beroende på åt vilket håll du vill ha locken. Och samtidigt som du roterar plattången för du den långsamt utåt till toppen av hårstråna. Ett tips är dock att man ska alltid snurra lockarna så att de kommer bort från ansiktet. Detta gäller för håret närmast ansiktet.

3. När du är färdig med första etappen släpper du gradvis ner mer och mer hår tills allt är färdiglockat.


I början tycker i princip alla att det är otroligt klurigt att få till själva snurren. Det tyckte även jag, men nu gör jag det på högst 5 minuter, och det är busenkelt :)

    
Smink
Idag tänkte jag endast visa hur jag gör när jag har mina svartsotade ögon, så det blir ingen grundsminkning eller sådär.

1. Använd först en hyffsat tjock pensel för att applicera på en svart/mörk ögonskugga på ögonlocken. 

2. För att sedan jämna ut och finslipa kan du sedan använda en smalare pensel. Jag applicerar gärna lite extra längs med ögongloben och ut med kanterna. Sedan kan man låta det avta ju längre in mot tårkanalen man kommer.

3. Använd en torr svart/mörk kajalpenna och stryk försiktigt på den på kanten under ögat. Det behöver nödvändigtvis inte vara så noggrant gjort med tanke på att man sedan skuggar ut det. Det kan du göra med en tops, eller bara med ett finger.  Vad som är absolut förbjudet är att det får inte bli som en svart kant som sagt, utan det ska vara en skuggning

4. Om man inte har alltför känsliga ögon som rinner kan man med samma penna även stryka på insidan av ögonlocken enda in till tårkanalen för att rama in ögonen ytterligare.  

5. Sist men inte minst, mascara :)
    


Smink 2
Är det å andra sidan detta ni har varit intresserade av så är det med hjälp av Bobby Browns blöta kajalburk som jag får detta resultat. Man får helt enkelt med en liten ensel, så är det bara till att stryka på. Jag brukar applicera så att jag håller mig precis innanför ögonglobslinjen.
    
          
          


Kommentarer
Postat av: Jessica

vilken bra guide :) ditt hår är jättefint! en fråga bara, vad använder du för plattång?

2009-02-02 @ 20:30:24
Postat av: Nisse

vad glad du ser ut när du fixar håret och sminkar dig! Det är nästan så att man undrar om det har hänt något obeskrivligt kul i ditt liv nyligen! Puss, sköt om dig!

2009-02-02 @ 21:11:44
URL: http://hugossaga.blogg.se/
Postat av: Olivia

ceramic ion technology heter märket, jag tror att den är köpt på Åhlens ::) tack så jätte mycket :D



HAHAHA... jag är ju koncentrerad :P puss på dig

2009-02-02 @ 21:42:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0